Mijn eerste blog.

Wat mij de laatste tijd bezig houdt is het volgende:

Het menselijk brein en dan met name gericht op negatieve gedachten. Hoe je het ook went of keert, negativiteit kennen we allemaal, het hoort bij het leven net zoals dag en nacht. De vraag is: hoeveel aandacht besteed je eraan? Hoeveel leven wil je het inblazen? Hoe dominant wordt het in je leven?

Negativiteit kan in de weg staan om het beste uit jezelf te halen. En dan met name de “ja maar” gedachtes, want daar gaan we de mist in. Negativiteit is vaak de gemakkelijkste weg om te kiezen, want stoppen is namelijk makkelijker dan doorgaan. Doorgaan of het aan durven gaan is moeilijk. Als je er niet over na zou kunnen denken is het eigenlijk heel simpel, dan doe je het “gewoon”. Net zoals een hond blaft of gromt en daar geen “ja maar” aan hangt. Een dier reageert vanuit zijn instinct. Ons denken is daarom een luxe om te bezitten, maar het kan ook complex worden doordat negatieve gedachtes de overhand krijgen. Vaak zijn we zo met de gedachtes in ons hoofd bezig, dat we vergeten om ons gevoel te volgen.

Vanuit ons gevoel leven en reageren is een belangrijk onderdeel om met de negatieve gedachtes om te gaan. Je kunt de gedachtes dan herkennen, zodat je je er niet door laat leiden of beheersen. Dat klinkt natuurlijk makkelijk, maar hoe kun je dit nu daadwerkelijk makkelijker maken voor jezelf? Ademhaling is hierin een cruciaal onderdeel. Ademhaling vanuit je centrum creëert bewustwording en brengt je dichter bij jezelf. Als je hoog ademhaalt, is je lichaam in een overlevingsmodus of stressmodus en dit vergt veel energie.

Oefening ademhaling
Om te testen waar jouw ademhaling zit kan je 1 moment op de dag gebruiken om je ademhaling te voelen. Leg je rechterhand op je buik en je linkerhand op je borstkas. Is je ademhaling hoog (borstkas en schouders) of laag (buik)? Als deze vaak hoog is, probeer dan aandacht te besteden om je ademhaling meer naar je buik te brengen.

Dus als jij meer uit jezelf wil halen, probeer dan eens dagelijks de bovenstaande oefening te doen. Zet je “ja maar” gedachtes uit en dan gewoon doen :-)!

Succes.

manon

 

 

 

Manon Bosman is personal trainer en coach en helpt mensen om het beste uit zichzelf te halen. Ze woont en werkt in Waalre.

Deel dit bericht met je vrienden
Share on FacebookTweet about this on Twitter
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest