Het is tijd om te ontspannen als je eigenlijk geen tijd hebt!

Het is een kwestie van tijd….
Er is tijd genoeg, het raakt nooit op en toch komen we vaak tijd tekort.
De tijd gaat altijd even snel, het klokje tikt gewoon door. Soms zou je wensen dat je wat tijd zou kunnen maken.

Dat kan! Niet letterlijk natuurlijk, maar je kunt zeker wel tijd maken: tijd vrijmaken voor jezelf, tijd voor een momentje rust. Door prioriteiten te stellen in je leven, gaat het je lukken om meer tijd te maken voor de dingen je echt leuk vindt. Want het is tijd om te ontspannen als je eigenlijk geen tijd hebt.

In een wandelcoachgesprek vertelt een cliënt; “Ik kan pas genieten als alles af is. En iedereen laat alles maar vallen en dan moet ik het weer opruimen, alles komt op mij neer. Mijn man werkt 40 uur in de week, werkt vaak over en als hij dan iets zegt te doen, dan gebeurt het niet zo als ik wil. Ik heb dus nooit tijd voor mezelf en dat kan ook niet, want als ik het niet doe, dan doet niemand het.”

Het is voor haar altijd weer schakelen tussen dat wat er “moet” gebeuren en wat ze zelf nodig heeft. Wanneer dat erg gaat wrikken, dan krijgt ze dat gejaagde gevoel dat zegt dat ze hard moet rennen om het allemaal te redden. En ondertussen werkt het averechts. Want het frustrerende is, dat ze ondanks haar inspanningen er niet in slaagt om de controle en de rust te krijgen waar ze zo naar verlangt.

Voor veel mensen zijn “het druk hebben” en “ontspannen” begrippen die niet in een zin thuishoren. “Druk hebben” en “stress”, die horen bij elkaar. Denken we! Tijd om die overtuiging overboord te zetten! Het is vooral ons hoofd dat overuren maakt. Eigenlijk hebben we vaak meer last van onze gedachten, moetes en verwachtingen dan dat het in werkelijkheid is. Je hoofd vult zich met alle dingen die op je afkomen en hopla, daar is dat gejaagde gevoel. Weg flow, hallo stress.

Het vervelende aan stress is dat je jezelf er helemaal in kunt verliezen. Want juist als je stress ervaart en je gejaagd voelt, probeer je je to do-lijst te redden, door je tempo op te voeren. Je “jakkert” nog meer door en ook je hoofd draait overuren met al die gedachten van moetes.

Resultaat; Je krijgt nog meer stress, want je hoge toerental zet je zenuwstelsel in de “racestand”. Je kunt niet meer normaal denken waardoor je fouten kunt gaan maken. “Het blokkeert je en je verliest de controle over het moment”

Een ding is zeker: Doorgaan en alles op “(wils)kracht” doen is dé garantie voor een uitgeput gevoel. En behalve dat het onprettig aanvoelt en je er niet gelukkig van wordt, zo’n opgejaagd zenuwstelsel, is ook nog eens ontzettend ongezond. Al die ballen in de lucht houden kan alleen als je stress zo nu en dan ontlaadt, balans vindt tussen “het druk hebben” en “ontspannen”

Time to SLOW DOWN
Om alles te kunnen doen wat je graag wilt, moet je goed voor jezelf zorgen. Het klinkt cliché, we weten het, maar we vinden het o zo lastig. Je weet dat je jezelf tegenhoudt maar weet niet goed hoe je uit je patronen kunt stappen. Soms lukt het even maar na een tijdje val je weer terug. Je ego gaat tegen sputteren: “Ai, gaan we nu niet keihard werken voor waardering en een nuttig gevoel? “

We zijn zo verslaafd aan “dingen doen” Hierdoor vinden we het vreemd om met niets bezig te zijn. Het lijkt wel alsof we bang zijn om een aantal minuten alleen met onszelf opgescheept te zitten. Daardoor willen we altijd iets doen!

Leer ont-moeten, kiezen, loslaten, accepteren, lachen, ademen en vooral leer te zijn wie je bent.

1. Uit je hoofd en in je lijf!
Ga zitten en doe even niets. Ontdek de stilte en aanwezigheid in jezelf. Weg met haast, moeten en zelfveroordeling. Ben bewust in het moment en focus je op het natuurlijke ritme van de ademhaling. Dit helpt je om een stapje terug te doen van die belemmerende en stressvolle gedachten. Het helpt je om focus en concentratie terug te brengen. Dit zorgt er voor dat je gedachten niet allerlei kanten op afdwalen. Elke keer als ze toch afdwalen, breng je ze weer terug naar de adem.

2. Ademhaling
Een diepe buikademhaling kalmeert en ontspant. Haal diep adem door je neus, houd je adem een seconde vast en blaas langzaam, hoorbaar, uit via je lippen. Herhaal dit een paar keer. Pffff, dat lucht op! Hierdoor kan je weer helder nadenken en werken aan een oplossing in plaats van je gedachten de baas te laten zijn over jezelf en hoe je je voelt. Vijf minuten per dag en je bent als herboren.

3. Doe Minder!
Heb je het gevoel dat alles vraagt om jouw aandacht. Vraag jezelf eens af wat er nu eigenlijk écht toe doet. Wie wil jij zijn, is daarbij belangrijker dan wat je wilt doen. Snij rigoureus in bezigheden. Doe liever een paar dingen goed, dan een heleboel maar half. Tip: maak een lijst van al jouw taken en verantwoordelijkheden, in volgorde van belangrijkheid. Zet dan in het midden een horizontale streep en besluit zo min mogelijk tijd te besteden aan minder belangrijke taken onder de lijn.

4. Plan vrij tijd.
Is jouw vrije tijd vaak een aaneenschakeling van verplicht leuk doen? Hoeft niet. Prop vrije dagen minder vol. Doe de dingen die je energie geven en met mensen die je energie geven. Bouw ruimte in voor lol. Op een paar lachbuien kun je weer een hele tijd teren. Vergeet niet ook een uur of meer voor jezelf in te plannen. Gewoon blokken in je agenda. Telefoon uit en lekker een moment helemaal voor jezelf!

5. Ga wandelen, een moment van rust en beweging in de natuur!
Een half uurtje beweging per dag en je energiepeil en conditie gaan met sprongen omhoog. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het een heerlijke manier is om alles even los te laten en me weer helemaal op te laden. Laat even alles los. Geniet van wat je om je heen ziet. Adem de frisse lucht in. Voel de wind. Geniet van de zon of de regendruppels op je hoofd of je paraplu. Hoor de geluiden om je heen. Geniet van de vrijheid. Voor mij de ultieme manier om tijd te nemen voor mezelf!

6. Vraag om hulp en leg de lat lager
Wie vraagt je eigenlijk om alles 100 procent te doen? Besef, het perfecte leven bestaat niet! Moet JIJ echt al die ballen in de lucht houden? Je mag best om hulp vragen of taken delegeren. En hoe heerlijk zou het zijn als je gewoon nee kunt zeggen als het voor jou zo voelt. Laat alle overtuigingen en gedachten die jou belemmeren om tijd voor jezelf te maken LOS! Dat geeft LUCHT! Oké, het is wennen en er zijn vast allerlei stemmetjes die tegensputteren. Doe het stapje voor stapje , blijf je bewust van je doelen, wensen en verwachtingen. Besef! Je kunt er pas echt voor anderen zijn als je eerst goed voor jezelf zorgt.

7. En als laatste en het belangrijkste !
Om je je bij jezelf thuis te voelen, is het nodig om af en toe stil te staan. Jezelf even terug te trekken en te voelen wat er zich in jou afspeelt. Niet in je hoofd maar in je lichaam. Aandacht voor wat er zich voordoet in jezelf, zonder dat je erover oordeelt, zonder streven, zonder je ertegen te verzetten, vanuit puurheid en acceptatie. Het gaat erom dat je je bewust bent van gedachten en gevoelens, weerstand, blokkades, en vooral ook behoeftes, wensen enz. Hiermee doe je stukje bij beetje de deur open naar wie jij bent en wat voor jou belangrijk is. Vertrouw erop dat de oplossing niet van buiten komen, maar dat alles wat jij nodig hebt zit in jou.

Tijd voor jezelf, tijd voor vrijheid en ruimte……..is vooral een kwestie van Prioriteiten stellen. Dus het enige moment om wat van je leven te maken en gelukkig te zijn is nu. Niet straks, niet morgen, niet volgend jaar, maar nu.

Ik wens je veel succes en tijd voor jezelf!

 

ingrid02Over de auteur:
Ingrid Arts woont en werkt in Maarheeze en is het
gezicht
achter Inukshuk Coaching & Wandelcoaching.

 

Deel dit bericht met je vrienden
Share on FacebookTweet about this on Twitter
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest