Mijn man is altijd heel handig geweest, echt een duizend poot. Hij kan verbouwen, schilderen, behangen en hij kan auto’s repareren. Je zou denken “daar bespaar je heel wat geld mee!” Nou, soms kan het doe-het-zelven toch wel een duur grapje worden.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw waren auto’s nog niet zo geavanceerd, toen kon je nog veel zelf sleutelen aan je auto. Voor veel mannen was dat hun lust en hun leven. Ook voor die van mij. In der loop der jaren hebben we nogal wat auto’s gehad: DAF 55, DAF marathon, Rover 2000, Fiat, Renault, Citroën, Audi, Skoda, Volvo, Saab en Opel. Ik zeg expres “gehad”, niet versleten want de meeste auto’s waren tweede hands en die werden bij teveel mankementen ingeruild op een doe het zelf auto in een betere staat. In die tijd werd er vaak gezamenlijk bij een oom in de straat aan de auto gesleuteld. Het was iedere keer feest als mijn lief met de auto de straat inreed, want zijn oom en de buurtgenoten hadden hun auto’s al tip top in orde en keken rijk halzend uit naar een auto waar wel weer aan gesleuteld kon worden. Nou dan waren ze bij ons aan het goede adres, want er viel altijd wel iets te repareren.

Op een dag waren de remmen van onze Rover 2000 kapot. Dat was op zich zelf geen probleem, dat was te repareren, maar ja om daarmee naar oom en buurtgenoten te rijden, dat was toch wel riskant. Dus besloot mijn man om de reparatie thuis te doen. Er was maar één probleempje: we hadden geen brug en we hadden ook geen bokken om de auto hoog te zetten, wat toch wel handig is als je aan de onderkant van de auto moet zijn.
“Dat los ik wel op. Ik maak een verhoging van stoeptegels, daar rijd ik de auto tegen op” zei hij. Prima idee, stoeptegels genoeg, “maar gaat dat niet een beetje lastig?” Vroeg ik nog. “Wel nee, eitje!” zei manlief optimistisch. “Nou ik bedoel, omdat de remmen het niet doen”, herinnerde ik hem nog even. “Ik rij niet te hard” zei hij nog.

Het bleek toch wel lastig te zijn om met een grote auto een soort trapje op te rijden, er moest wat vaart worden gemaakt. Ik ging alvast buiten staan. De auto werd gestart, er werden een paar pogingen gedaan, toen meer gas en ja hij reed de verhoging op en toen…… oeps remmen……nee dat kan dus niet. Een rover 2000 is een hele solide auto, hij reed zo de muur van de garage er uit. APPLAUS! De auto had geen schrammetje. Gelukkig stond ik veilig buiten en kon ik de humor van de situatie inzien. De auto werd gerepareerd, dat scheelde weer in reparatie kosten. De garage hebben we opnieuw gebouwd, nou ja het was een oud gebouwtje, dat was toch aan vervanging toe, maar zoals je ziet is doe-het-zelven niet altijd goedkoop.

 

Schermafbeelding 2016-07-29 om 16.13.24In 1979 richtte Wilma Stofmeel Dansgroep Butterfly in Waalre op. Na tien jaar stopte ze daarmee en droeg het stokje over aan een nieuwe leiding. Butterfly bestond toen inmiddels uit ruim 100 leden. In 1990 startte ze Theatergroep Kinderspel, volgde daarvoor de Basisregie opleiding In Tilburg en de Kaderregie opleiding in Venlo. Verder gaf ze theatercursussen in de regio en regisseerde verschillende volwassen gezelschappen en jeugdgroepen. Op verzoek van het NVA (Nederlandse Vereniging Amateurtoneel) volgde ze in Apeldoorn een masterclass om speciaal voor jongeren toneelstukken te schrijven. Sinds maart 2016 schrijft ze ook artikelen voor het weekblad De Schakel. In 2006 ontving Wilma de koninklijke onderscheiding Lid in de orde van Oranje Nassau voor haar bijzondere verdiensten op het gebied van theater voor de jeugd en in 2015 ontving ze daarvoor van de gemeente Waalre de vrijwilligerspenning.

Deel dit bericht met je vrienden
Share on FacebookTweet about this on Twitter
Recommend to friends
  • gplus
  • pinterest