In een tijd waarin het carnaval onder druk stond van machthebbers en de kerk, dreigde de Bisschop de traditionele viering te verbieden vanwege de zogenaamde "braspartijen" - feesten gekenmerkt door dronkenschap, opstootjes en het dragen van maskers.
Als reactie hierop werd een georganiseerd cultureel spel gecreëerd dat de ware essentie van carnaval zou benadrukken, wat resulteerde in de geboorte van "Oeteldonk", onder leiding van de Oeteldonksche Club.
De rijke symboliek in het ontwerp van de vriendengroep verwijst naar verschillende aspecten van deze historische transformatie. De kleurensymboliek speelt een centrale rol: rood vertegenwoordigt saamhorigheid, wit staat voor onschuld en geel symboliseert plezier - samen vormen ze de fundamentele waarden van het nieuwe carnaval.
De "draak van een carnaval" in het ontwerp heeft een dubbele betekenis. Het verwijst zowel naar het "steken van de draak" met autoriteiten als naar de bijnaam van 's-Hertogenbosch: de Moerasdraak. De ontmaskering van deze draak symboliseert de transformatie van wilde braspartijen naar een respectabel feest.
De "Oetel" fungeert als boegbeeld van onschuld en plezier, terwijl het concept van de omgekeerde wereld - stad wordt dorp, iedereen is gelijk - de democratische en inclusieve aard van het hervonden carnaval benadrukt.
Door deze symbolische elementen te verwerken in hun ontwerp voor de Brabantsedag, brengt "Ge Wit 'T Oit Noit Nie" een eerbetoon aan de vindingrijkheid waarmee carnavalsvierders hun geliefde traditie hebben weten te behouden en te herdefiniëren.