
De maatregel is bedoeld om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de straat te verbeteren door sluipverkeer te weren. Alleen fietsers en bromfietsers kunnen straks nog gebruikmaken van het traject; voor doorgaand autoverkeer gaat de weg dicht. Het besluit om de weg af te sluiten werd al in oktober 2020 genomen. Uit onderzoek bleek dat de route De Sil – Zeelberg structureel werd gebruikt als sluipweg tussen de Maastrichterweg en bedrijventerrein De Vest. Daarbij werd regelmatig te hard gereden. Eerdere snelheidsremmende maatregelen hadden onvoldoende effect.
Een bewoner uit de Bruggerhuizen vocht het besluit aan. Hij vond dat de gemeente zich baseerde op verouderde verkeersgegevens uit 2015 en wees erop dat de verkeerssituatie was veranderd door de aanleg van de N69 en de daling van verkeer na de coronaperiode. Ook stelde hij dat minder ingrijpende maatregelen, zoals verkeersdrempels, verbodsborden of extra handhaving, voldoende zouden zijn. Daarnaast zou de afsluiting hem een omrijtijd van zo’n tien minuten bezorgen via een deels onverharde weg.
De gemeente betoogde dat de metingen uit 2015 nog steeds bruikbaar zijn. Volgens haar heeft de nieuwe N69 juist geleid tot meer verkeer op sluiproutes zoals de Zeelberg. Minder ingrijpende maatregelen bleken niet effectief. De Raad van State gaf de gemeente gelijk en oordeelde dat het belang van veiligheid en leefbaarheid zwaarder mag wegen dan het nadeel voor de bewoner. Daarbij blijft de weg voor hulpdiensten goed bereikbaar; de veiligheidsregio en de politie adviseerden positief over het plan.
Met de uitspraak is de weg vrij voor de aanleg van de landbouwsluis. Wanneer de werkzaamheden starten, is nog niet bekend.