Meerdere fracties spraken hun teleurstelling uit over de beperkte concreetheid van het plan. CDA-raadslid Peeters noemde het "eerder een visie dan een concreet plan" en had "graag gezien dat er na vier jaar een echt concreet plan lag dat na goedkeuring ook uitgevoerd kan worden."
Ook VVD-fractievoorzitter Swinkels deelde die kritiek: "Het masterplan had op sommige punten wel al concreter mogen zijn," al staat zijn fractie wel positief tegenover de hoofdlijnen van het plan.
Discussie over 30 km/u
Het grootste twistpunt was de invoering van 30 km/u als norm in alle dorpskernen. De VVD diende hierover een amendement in onder de titel "30 waar het moet, 50 waar het kan." Swinkels motiveerde dit: "Een blinde, uniforme toepassing van deze maatregel schiet wat ons betreft eigenlijk haar doel voorbij."
Wethouder Drieman ontraadde het amendement en verwees naar de encyclopedie voor de betekenis van het woord 'norm': "regel, richtsnoer, gedragsregel die door de leden van een gemeenschap als min of meer vanzelfsprekend worden beschouwd." Hij benadrukte dat er al voldoende ruimte is voor maatwerk in het huidige plan.
Het amendement werd uiteindelijk verworpen met zeven stemmen voor en tien tegen.
Vrachtverkeer en concrete oplossingen
Het plan erkent de problemen met doorgaand vrachtverkeer door de dorpen. Wethouder Drieman beloofde dat na vaststelling van het masterplan "in het derde kwartaal van dit jaar" gesprekken worden gevoerd over concrete oplossingen voor knelpunten in onder meer Soerendonk.
Voor de nieuwe route over het Budelse Zinkterrein werd al een intentieovereenkomst getekend, al uitte de heer Rijkers (ELAN) twijfels over de haalbaarheid vanwege de "flinke investering van waarschijnlijk wel enkele miljoenen."
Kritische stemming
Uiteindelijk stemde alleen de ELAN-fractie tegen het voorstel. Rijkers verklaarde: "We hadden meer concreetheid verwacht, plus die dertig als norm zien wij niet zitten."
Het plan gaat nu de uitvoeringsfase in, met een budget van 15.000 euro voor verdere uitwerking. Wethouder Drieman zegde toe na de zomer een werkbijeenkomst te organiseren over de concrete uitvoering van het masterplan.