Twee complexe dossiers zorgen voor hoofdproblemen: cofinanciering voor de Berkenschutse en Oekraïne-opvang. Het laatste leverde weliswaar €800.000 extra op bij het Rijk, maar had "zeer vergaande consequenties" voor de administratie vanwege nieuwe regelgeving.
Cruciaal was de wisseling van accountants. De nieuwe accountant kon pas "een ruim eind in 2025" beginnen, waardoor problemen maanden te laat werden ontdekt. In plaats van vier maanden waren er slechts twintig dagen om alles op orde te krijgen.
Raadslid Snoeijen (LLL) uitte zijn "verbazing" en vroeg het college om verantwoording. De financiën moeten "op orde" zijn omdat de kleine gemeente "zeer kwetsbaar" is. Raadslid Vos (CDA): "Wij hebben een controlerende functie. Wij komen nu in het gedrang."
Personeelstekort raakt de kern
Burgemeester Heldens erkende de ernst: "Het is wat ons betreft de laatste keer." Hij prees de ambtenaren die "keihard werken", zelfs in weekenden. Als "hele kleine organisatie" is de gemeente kwetsbaar voor personele wisselingen. Er is "veel verloop" geweest op sleutelfuncties: concerncontroller, posities binnen GRSA 2, gemeentesecretaris en management. Het college ziet externe inhuur als "noodoplossing" vanwege hoge kosten en kennisverlies. De nadruk ligt op vast personeel.