RTV Horizon

RTV Horizon - Nieuws van bij ons

advertentie
Geschreven door Arie Muller
6 juni 2025 10:14


Van Dommelen tot ASML: raad wil OV-oplossingen voor groei en bereik
Foto: Van Dommelen tot ASML: raad wil OV-oplossingen voor groei en bereik
©Shutterstock

VALKENSWAARD - Tijdens de oordeelsvormende vergadering van 5 juni besprak de gemeenteraad van Valkenswaard de HOV-studie, die een beeld geeft van de huidige staat en toekomstige ontwikkeling van het openbaar vervoer in de gemeente.

De raad uitte zorgen over bereikbaarheid, groei, piekdrukte en het voorzieningenniveau in bepaalde wijken. Ook kwamen suggesties aan bod om het vervoersaanbod uit te breiden en te verbeteren.

Een belangrijk aandachtspunt was de drukte op lijn 318, met name tijdens de spitsuren. Raadslid Van den Berg (H&G) sprak haar tevredenheid uit over de terugkeer van de lijn naar Dommelen: “Erg blij dat dit stuk voorligt. Want HOV, het openbaar vervoer en Valkenswaard vinden wij een belangrijk onderwerp.” Tegelijk waarschuwde zij voor de huidige capaciteitsproblemen: “Heel vaak zijn die bussen overvol in de spits. Of rijden ze zelfs door en blijven mensen gewoon staan bij de halte omdat de bus doorrijdt.” Ze riep het college op om met de vervoerder in overleg te gaan over langere bussen of extra ritten tijdens de spits. Ook het avondaanbod werd ter discussie gesteld: volgens Van den Berg zijn er op vrijdag- en zaterdagavond te weinig bussen beschikbaar om uitgaanspubliek veilig thuis te brengen.

De beperkte bereikbaarheid van sommige wijken kwam eveneens aan bod. Daarbij werd het systeem Bravo Flex genoemd, dat op aanvraag vervoer biedt. Van den Berg stelde dat het systeem aanvullend moet zijn, niet vervangend: “Bravo Flex moet niet komen in plaats van de bestaande lijnen. Dat zeker niet.” Zij zag wel mogelijkheden voor het toevoegen van extra haltes in slecht bereikbare wijken.

Raadslid Van Steensel (Valkenswaard Lokaal) noemde Bravo Flex een “leuke aanvulling”, maar stelde de vraag of het slechts een aanvoerfunctie moet hebben naar reguliere haltes of een volwaardig onderdeel van het lijnennet moet zijn. Vanuit het CDA opperde de raadslid Kersenmakers het inzetten van de Muzemobiel, kleine elektrische voertuigen die in andere gemeenten succesvol zijn gebruikt. Hij kondigde aan hiervoor met een motie te komen.

De groei van Valkenswaard was een terugkerend thema. “Terwijl we eigenlijk heel goed weten dat we gaan groeien... de druk op de ruimte wordt daardoor ook steeds groter,” aldus raadslid Van den Berg. “Daardoor krijg je automatisch minder plek voor de auto. En moeten we dus wel naar een beter openbaar vervoer.”

De raad betwijfelt of de bestaande lijnen 317 en 318 op termijn nog toereikend zijn. Er klonken pleidooien voor een nieuwe verbinding richting Veldhoven, via de campus of ASML. Ook een lijn naar de OV-hubs van Eersel en Maarheze werd wenselijk geacht. Van Steensel zei hierover: “Ik ben wel blij dat Heeze–Leende, ondanks dat er te weinig potentie zou zijn, wel opgepakt of meegenomen wordt.” Een grensoverschrijdende lijn naar België werd eveneens genoemd, met vragen over de stand van zaken.

De halte aan de Valkenierstraat werd aangemerkt als een belangrijk knooppunt. Volgens het college is daar een “ontzettend grote” noodzaak tot verbetering, mede door de afsluiting van de markt op donderdagen en bij evenementen. Ook werd het probleem van fietsen op voetpaden benoemd. Raadslid Nissen (Samen voor Valkenswaard) uitte haar twijfels over het voorgestelde bedrag van €16.000 voor een permanente oplossing voor fietsparkeren, gezien de verwachting dat bussen binnenkort weer normaal zullen rijden.

Raadslid Van Rijswijk (D’66) kaartte verwarring aan over vermeende plannen om weer bussen over de markt te laten rijden op donderdag. “Dat zou ik zeer betreuren,” gaf hij aan. Het college stelde echter dat de afspraken ongewijzigd zijn en blijven zoals ze nu zijn. Wel erkende men dat de reizigersinformatie op dat punt verbeterd kan worden: “Dat is een terecht punt.”

Raadslid Van Steensel benoemde het plan om openbaar vervoer gratis toegankelijk te maken voor mensen met een minimuminkomen. Hij kondigde aan hiervoor met een voorstel te komen bij de bespreking van de zogeheten notakaders.

Reactie college: pleidooi voor flexibiliteit

De wethouder bevestigde dat het college veel van de genoemde knelpunten herkent. “De schaalsprong zit er niet aan te komen. Daar zitten we al middenin,” zei hij. Hij gaf aan dat Valkenswaard binnen de regio pleit voor “een stukje flexibiliteit” in de nieuwe OV-concessie die in 2029 ingaat, zodat beter kan worden ingespeeld op ontwikkelingen en groei.

De gemeente wil onder meer inzetten op versterking van reguliere lijnen, onder andere naar Veldhoven, ASML en het Belgische achterland: “Daar zit richting de toekomst echt wel potentie in.”

Met betrekking tot Bravo Flex meldde het college dat de uitrol gepland staat voor 2026. Gemeenten krijgen de gelegenheid om ‘blind spots’ aan te wijzen waar nieuwe haltes nodig zijn — een mogelijkheid die Valkenswaard wil benutten.

Het agendapunt werd uiteindelijk bestempeld als bespreekstuk voor een volgende raadsvergadering, waarin verdere besluitvorming plaatsvindt.

Download de nieuwe RTV Horizon app voor: Android | IOS
Lees actueel nieuws uit jouw gemeente, luister naar Radio Horizon of kijk 1KempenTV.

Valkenswaard Nieuws 

valkenswaard 
 
  • Radio Horizon
  • Horizon TV

Facebook            Instagram             Youtube
advertentie