Projectgroep Samen mee naar de A2 gaat voor ‘T-variant

MAARHEEZE – De projectgroep ‘Samen mee naar de A2’ heeft het afgelopen half jaar in samenwerking met adviesbureau Arcadis onderzoek verricht naar drie ontsluitingsroutes voor het vrachtverkeer in Maarheeze en Sterksel van en naar bedrijventerrein ’t Chijnsgoed en het LOG in Sterksel. Uit het onderzoek naar deze drie tracés is de zogeheten T-variant, in combinatie met de nodige verkeersmaatregelen, als beste optie naar voren gekomen.

De uitkomsten en conclusies van het onderzoek werden afgelopen donderdag 19 november in De Smeltkroes in Maarheeze gepresenteerd aan belangstellende Maarheezenaren en Sterkselnaren. De projectgroep heeft de afgelopen jaren in totaal 23 tracés bekeken. In het haalbaarheidsonderzoek zijn drie tracés in zuidelijke richting nader onderzocht. Daarbij komt de T-variant als ‘winnaar’ uit de bus. Afvallers zijn de varianten A2 en G. De A2-variant loopt door EHS-gebied (Ecologische Hoofdstructuur). Daarnaast scoort deze ontsluitingsroute veel minpunten vanwege de vele bochten. Projectgroeplid Jan Joosten: ‘Planologisch is variant A2 het meest strijdig met het bestemmingsplan.’ Variant G is onder meer afgevallen vanwege de verkeersoverlast en geluidshinder voor de bewoners aan de Grote Bleek.

De T-variant gaat van Reiling Sterksel via de Pastoor Thijssenlaan en de Sterkselseweg richting Maarheeze. Vlak voor de Grote Bleek buigt deze ontsluitingsroute zich af richting de A2, dwars door het bosje tegenover de Grote Bleek.

In deze variant wordt de Grote Bleek zelf een ventweg, die voor gemotoriseerd verkeer doodloopt en bereikbaar is vanaf de Sterkselseweg. Tussen de nieuwe weg en de Grote Bleek komt een groenstrook te liggen. Vervolgens loopt de ontsluitingsroute via het viaduct en de Ulkedonken naar de oprit van de A2 in Maarheeze.

Om van deze ontsluitingsroute een succes te maken zijn echter wel aanvullende verkeersmaatregelen in zowel Maarheeze als Sterksel noodzakelijk, stelt de projectgroep. Voorbeelden van deze maatregelen zijn 30- en 60-kilometerzones, snelheidsdisplays, fietssuggestiestroken en wegversmallingen. Daarnaast moet het wegprofiel van de Sterkselseweg en de Pastoor Thijssenlaan worden aangepast.

Aan de ontsluiting hangt een prijskaartje van 3,3 miljoen euro. De T-variant wordt door de projectgroep voorgelegd aan de colleges en gemeenteraden van Heeze-Leende en Cranendonck.

Omwonenden van de Grote Bleek en Ulkendonken in Maarheeze hebben grote moeite met de T-variant. Zij vrezen een verslechtering van de verkeersverkeersveiligheid en een toename van het vrachtverkeer. Buurtbewoner Robbert Steijvers pleit daarom voor een route via het Chijnsgoed. ‘Die zou uit moeten komen op de Koenraadtweg in Maarheeze’, aldus Steijvers, die ook een tegenbegroting wil maken. Steijvers: ‘Daarnaast starten we deze week met een rondgang langs politiek partijen.’

Door Roy de Leijer